Menjaga Perasaan


Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:"Jika kamu bertiga maka janganlah dua daripada kamu bercakap-cakap meninggalkan yang ketiga kerana perbuatan begini akan mendukacitakannya."


(al-Bukhari dan Muslim)

Huraian :
1. Apabila terdapat tiga orang berada dalam satu majlis maka tidak harus dua daripada mereka berbual dan meninggalkan yang ketiga. Perbuatan ini boleh menyebabkan orang yang ketiga berasa dukacita, gelisah dan menimbulkan buruk sangka kerana dirinya tidak dipedulikan.

2. Setiap manusia hendaklah memahami disiplin-disiplin dalam bergaul dan berinteraksi supaya tidak berlaku perkelahian dan pergaduhan.

3. Komunikasi yang berkesan adalah komunikasi yang menepati apa yang dimaksudkan bukan sesuatu yang samar-samar sehingga timbul berbagai fitnah dan cerita bohong yang diada-adakan hingga mengakibatkan perpecahan dan sebagainya.

4. Seorang muslim itu wajib menjauhi sebarang percakapan yang mengandungi unsur-unsur umpat keji, kata mengata dan sebagainya dan tidak menyibukkan diri dengan percakapan yang tidak berfaedah.

Jika kita mempunyai kenalan yang sering melakukan kemungkaran, janganlah sesekali kita membenci dirinya. Sebaliknya, BENCILAH PERBUATAN yang telah dilakukannya. Putaran kehidupan telah ditentukan oleh Allah S.W.T. Jadi, mana tahu suatu hari nanti dia dikurniakan hidayah oleh Allah, dia akan lebih baik dari kita. Bukankah membenci akan perbuatan mungkar itu merupakah cara untuk mencegah kemungkaran yang ketiga menurut hadith? Ya, dan itu adalah selemah-lemah iman.

Jagalah perasaan sesama kita. Insya Allah, kita semua akan bersatu padu demi agama islam yang tercinta.

Agamaku Terpuji~
4 Responses
  1. yeah!!
    ak ske post nih...
    arap2 ade sorg kwn ak 2 bce..

    haha..


  2. huhu.. tq khaliesah..

    btw, spe la sorg kwn kau tu ye?

    adoi~


  3. bgus sungguh post kali ni..
    alhamdulillah

    kdg2 manusia ni lupe..
    n we as a part of manusia jgk la yg kne saling mengingati...

    ye la..
    arap kwn liesah tu bce n hayati n praktikkn bersame...

    heee~~


  4. Sultank2k2 Says:

    uhuhuhu....best tol post ni....mmg aku terasa sgt2...haha