Death Note

Assalamualaikum semua. Hari ni nak post pasal death note. Hmm, cter ni sbnrnya agak dah lama. Nak kata aku ni outdated person boleh gak r. Sebabnya, before this duduk asrama. So, tak explore sangatlah pasal drama-drama ke, anime-anime ke, movie-movie ke dan sebagainya. Tahu cerita tu wujud, tapi tak berkesempatan untuk tengok.

Sehinggalah aku belajar Pre Medic di UPM, adalah kawan aku ni memang banyak cerita. Antaranya death note lah. Dulu aku ada CD nya, tapi subtitle hampeh. Almaklumlah, cetak rompak punya.

By the time aku post benda ni, aku dah pon tengok Death Note, Death Note 2: The Last Name, Death Note 3: L change the World, Anime Death Note 37 Episode.



L Change The World



Anime Death Note



Hmm. Aku mula-mula dulu tengok time subtitle hampeh, aku agak cuaklah. Sebabnya ada shinigami yang berupa hantu tu. Aku tengok sorang-sorang. Aku ingatkan banyak babak terkejut. Jadi aku takut lah.

Tapi kat Pre Medic aku complete tengok movie death note ni. 3-3 sekali aku tengok.
Cerita ni memang seronok bagi aku. Too complicated lorr. Ceritanya bekisarkan tentang seorang genius yang menyelesaikan kes dan siasatan polis terhadap orang yang membunuh menggunakan death note.

Perlawanan antara pembunuh, Kira dan penyiasat L.

Memang menarik. Dan semestinya aku teruja dengan kehebatan L. Cara dia menyelesaikan masalah, menggunakan otak dia yang bijak sungguh.

Dan yang paling menarik ayat L bagi aku apabila ada orang bertanyakan pada dia, kenapa anda suka sangat makan manis? Ia menggemukkan.

L jawab " Makan glucose (manis) tidak mengemukkan sekiranya digunakan pada otak "

Cara ini adalah berkaitan biologi. Sebabnya glucose adalah bahan kimia yang sangat penting untuk seseorang manusia untuk menghasilkan tenaga. Dan apabila ia digunakan pada otak, maka otak mempunyai banyak tenaga untuk berfikir.

Kita sebagai manusia realiti, adakah kita boleh mengawal semua manisan dalam badan kita untuk ke otak? Semestinya kita tidak boleh. Jika makan berlebihan, metabolisma kita rendah, insulin kita rendah, alamatnya diabetis mellitus la jawabnya.

Sampai sahaja di rumah, aku mula memuat turun anime death note 37 episode selengkapnya. Kawan aku kata, pengakhirannya lain sedikit.

Ya memang lain pon. Aku lebih tertarik dengan movie death note. Sebabnya pada pengakhirannya L yang menang.

Sebaliknya, jika anime, L mati pada pertengahan jalan. Dan di sambung oleh dua pengganti L iaitu N dan M. Aku tertarik dengan ayat N, " Sekiranya N bergerak seorang, aku takkan boleh melampaui pemikiran L. Namun, jika N dan M bergabung, kami berdua boleh melampaui pemikiran L. Dan sebab itu kami menang melawanmu Kira".

Hakhak. Walaupun L dah mati dalam anime, dia tetap dibanggakan oleh penggantinya. Dan semestinya anime death note lebih complicated dan detail. Sebabnya, ia mempunyai 37 episode berbanding movie hanya 3 siri.

Ok, sampai di sini sahajalah.

Akhir kata, "any human who's name is written in this notebook shall die."
5 Responses
  1. Anonymous Says:

    dah tengok transformers lom, deenie?


  2. da tngok da. best giler. bnyk action.

    fathin da tgk ke?


  3. minat death note ke kwn kte sorg nih..
    aku smpat tgk cter 1st je..
    yg len, ntah ble nk tgk..


  4. Anonymous Says:

    lom ag..huhu..
    xtw ble 'free'..huk


  5. la..nk gk anime die..download dr mane?