Grey's Anatomy



Currently, I'm watching Grey's Anatomy.

Pada mulanya, niat di hati ingin menonton House MD series. Tetapi adalah seorang kawanku ni bagi suggestion untuk menonton Grey's Anatomy kerana cerita ini penuh dengan drama tentang kehidupan seorang doktor. Jadi aku mulalah mendownload cerita ini yang begitu banyaknya.

Kalau ikutkan, cerita ini memang agak 18SX. Namun, bukan itu yang kita mahukan! Aku ingin melihat bagaimana kehidupan seorang doktor. Lebih-lebih lagi, cerita ini mengisarkan tentang sekumpulan pelajar yang baru sahaja menamatkan Medical Schoolnya dan perlu membuat praktikal di sebuah hospital yang begitu terkenal dengan kehebatannya, Seattle Grace Hospital (SGH).

Setakat ini, cerita ini mempunyai 5 season. Akan datang season 6 pula akan keluar tidak lama lagi.

Season 1 - 9 Episode

Pada mulanya, perasaan aku bercampur baur untuk menjadi seorang doktor. Mana taknya, dalam season ini melihatkan pada kita bagaimana permulaan kehidupan sebagai seorang doktor. On Call sana sini. Paling menakutkan, apabila berlaku banyak kecemasan, dan kita perlu bersedia untuk melakukan sesuatu supaya semua dalam keadaan yang terkawal. Sebagai orang yang baru dan tidak berpengalaman, kita akan berasa cemas dan buntu untuk melakukan sesuatu. Kadang-kadang nasib kita baik, pesakit akan berada dalam keadaan stabil. Kadang-kadang kita tersilap langkah, pesakit mati katak begitu sahaja. Argghh, adakah kita boleh dikenakan sue sekiranya kesalahan yang kita lakukan tidak sengaja? Sangat menakutkan bukan!

Season 2 - 27 Episode

Lebih dramatik. Dan sangat seronok. Terdapat banyak konflik yang berlaku dalam season kali ini. Bagaimana seorang doktor menghadapi pesakit-pesakitnya? Itulah yang ditekankan dalam season kali ini. Pelajar lepasan Medical School tadi yang dikenali sebagai intern juga lebih berpengalaman. Bayangkan, apabila seorang intern ingin membawa pesakitnya ke bilik bedah untuk pembedahan jantung. Semasa di dalam lif, bekalan elektrik pula terputus. Jadi, intern tadi perlu melakukan pembedahan jantung dengan segera sendirian berhad. Tapi dengan kehadiran bomba, dapat juga lif itu dibuka sedikit agar doktor yang lebih pakar dapat memberi arahan daripada luar. Lebih menyayat hati, apabila ada pesakit yang tidak boleh diselamatkan, dan ada juga peluangnya hidup sangat tipis, dan ada juga yang pada awalnya doktor yakin bahawa pembedahan itu akan berjaya, namun, pada akhir pembedahan, terkandas juga. Sangat susah sebenarnya untuk seorang doktor memberitahu ahli keluarga si mati bahawa dia tidak lagi boleh diselamatkan.

Apa-apa pun, ajal maut semua di tangan Allah. Sebagai seorang doktor, kita mempunyai amanah dan tangunggjawab untuk melakukan perkerjaan tersebut dengan sebaik mungkin. Hanya Allah sahaja yang akan menentukan sama ada seseorang itu perlu meneruskan kehidupan atau tidak.



5 Responses
  1. deenie,x yah caye sgt la,
    malaysia manede konflik2 cmnh
    boring,

    nk jdi gini keje kt seattle-grace ler,hehe


  2. ceit..
    die nk cter gk current activities die...
    hak


  3. h0key_p0keY Says:

    i prefer to watch house...mmg best lagi dr gre's anatomy..


  4. dEe-Nie Says:

    to rajj: hakhak. jom r keje kat seattle jop!!! besh pe.. beselah.. da kte cter kn.. msti ada konflik2.. klu x de, x jd cterla.. tp srnok la. hehehe...

    to hajj: hakhak. klu bleh nak cter ari ni msuk tandas, buang air kecil dan besar skalik.. hakhak.. current activities gak tu..

    to hokey_pokey: ouh yeah.. akan dtg i'll watch house.. abiskan satu2 dlu.. huhu~


  5. ooiitt..sejak ble la name aku jd hajjjjjj???
    x bley terima woo

    sbb mcm pelik..hak