dua dunia, kami berbeza

Mesir! Oh, Mesir! Mesir, tak sampai beberapa jam lagi aku akan meninggalkanmu buat sementara waktu. Jika dahulu, aku begitu tidak sabar untuk melihatmu, namun kini aku telah jemu untuk memandangmu. Izinkan aku pergi seketika ke tanah airku untuk mengembalikan rasa rindu terhadapmu Mesir.

Sudah tentu aku mempunyai pelbagai rintangan untuk kembali ke tanah air. Jika dahulu, setibanya aku di Kaherah, Mesir memberikan aku kejutan budaya. Kini, aku telah mengenali kedua - dua budaya dan perlu menyesuaikan diri mengikut keadaan semasa di kedua - dua buah negara.

1. Melintas jalan raya

Mesir - tak perlu tunggu lalu lintas kosong kerana jalan tak pernah putus dek kereta yang terlalu banyak. lintas sahaja. pandai2 orang arab perlahankan kenderaan mereka. tapi tengok jugak timing mana kereta yang kita boleh lintas.

Malaysia - sila lihat kiri dan kanan. tunggu sehingga kereta tiada. jalan lengang. kemudian lintas. sila ingat iklan "ingatlah orang tersayang".

2. Tidak segan bertanya

Mesir - Jika jalan - jalan tak tahu arah, tanya sahaja mana - mana orang arab. Tetapi digalakkan tanya beberapa orang arab supaya antara mereka tiada yang BAJET tahu. Ouh, penerangan arah dalam bahasa arab memeningkan. Buat - buat faham sudah. Hal ini kerana, Mesir LACK OF SIGNBOARD. hahaha.

Malaysia - Perlu segan bertanya!! Kita duduk di Malaysia, bersama bangsa sendiri. Kalau tidak tahu jalan buat malu sahaja. Signboardkan dah banyak. Pandai - pandai lah carik sendiri. Nanti, orang Melayu gelakkan kita pula. hahaha. Tapi ingat "malu bertanya, sesat jalan"

3. Bergaduh

Mesir - Pernah sekali tu aku mencari - cari jubah hitam kilat dan cuba memarahi orang arab tu. Ni semua sebab terikut perangai orang arab yang suka bergaduh. Mana taknya, dia carik macam ye tak ye je. Lalu orang arab tu berkata "sollu alan nabi" untuk menenangkan keadaanku. Oh, orang arab yang aku marahi tu masih budak lagi. Memanglah aku berani. hahaha.

Malaysia - Jangan nak bergaduh tak tentu pasal. Mesti tahu bezakan budaya. Malaysia ada "budi bahasa budaya kita". Awww.

4. Mengutuk / Mengumpat terang terangan

Mesir - Oh, hampir tiap - tiap hari aku suka dok mengata orang arab depan depan. Kadang - kadang bukan apa, budaya berbeza, kami tengok mereka pun pelik. Kadang - kadang tak puas hati. Memang kena maki depan depan. Tapi semuanya dalam Bahasa Melayu. Sudah tentu mereka tidak faham dan terus mengatakan "malizi ahsan nas". (malaysia orangnya sebaik baik manusia). hahaha.

Malaysia - Kalau nak mengata tuh jangan depan depan. Sebab mereka yang di sekeliling sudah memahami apa yang kita ingin perkatakan. Simpan dalam otak, nanti balik cerita lah kat sesiapa nak cerita. hahaha. tapi ingat, jangan jadi "paku dulang, paku serpih, mengata orang, dia yang lebih"

5. Waktu tidur

Mesir - Lewat 5 jam dari waktu Malaysia. Kami baru nak masuk maghrib, orang Malaysia sudah ketiduran. Menyukarkan untuk adjust masa skype bersama keluarga.

Malaysia - Pandai - pandai lah adjust setibanya di Malaysia nanti. Kerana sebelum ini, di Mesir mahu tidur, di Malaysia baru bagun subuh. Jangan lupa bangun subuh di Malaysia. Ujian ni nak adjust masa. hahaha.
4 Responses
  1. ko tayah nk poyo marah2 la.tkt marah walad je wt pe.


  2. hai dengkinya aku ko da bali..aku besok nak masuk kelas exam prosa tradisonal arab..arghhh..tensiiiii...


  3. aat @ paat Says:

    hahahaa~~ btol sume yg ko tulis nieh!! same dgn ak gak...
    smpai2 msia cm nk kutuk org dpn2 tp xleh da... hehe~~ =P


  4. SyAKir uZaiR Says:

    haha.mnarik.nh yg nk kongsi jgk.

    1)kat cni kereta tggu org mlintas,bkn org tggu kereta.accident lg sng elak klo cmnh.utk jln2 besar jejantas bwh tnh byk.

    2)nk bertnye kene sopan dan bhse plak kene btol.tp alhamdulilah sume helpful kat cni walopon x sume frenly.

    3)yg nh ak xde pngalman lg.

    4)kutuk org2 sekeliling 2 klo ad pon,sgt sket la.lg byk puji.kat msia plak ak rse byk kutuk.dlm hatila slalunye bkata2.

    5)samela.

    hehe ;)